به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بازار خودرو ایران از جمله بازارهایی است که هنوز در مقابل واردات از آن حمایت میشود و شاید اگر روزی سد تعرفه در مقابل واردات برداشته شود، بازار خودرو ایران نیز پر خواهد شد از خودروهای وارداتی از چین، ژاپن، کرهجنوبی و امثال آنها.
اما براساس آخرین آمار منتشر شده هماکنون کمتر از یک درصد بازار خودرو سواری ایران متعلق به برندهای چینی است.
چری، ام.وی.ام، لیفان، لوبو و ام.جی روور برندهای چینی حاضر در بازار خودروهای سواری ایران هستند. سهم مجموع این برندها در بازار خودرو سواری ایران کمتر از یک درصد است.
در بین برندهای چینی انواع خودروهای ام.وی.ام - محصول مونتاژی چینیها در شرکت مدیرانخودرو، بیشترین سهم را در بازار خودروهای سواری ایران معادل 0.6 درصد دارد.
چری در شرکت سناباد خودرو توس، لیفان در شرکت مدیران پارس و لوبو در شرکت خودروسازان بم مونتاژ میشوند. شرکت مدیا قشم نیز نماینده ام.جی روور در ایران است.
برندهای چینی در مجموع حدود 170 نمایندگی فروش در ایران دارند. چین در دو سال گذشته توانسته با پیشی گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار خودرو جهان تبدیل شود. هرچند رشد فروش خودرو در این کشور امسال با کاهش مواجه شده است.
بسیاری از خودروسازان جهان در چند سال اخیر اقدام به راهاندازی کارخانههای خودروسازی متعلق به خود در خاک چین کردهاند.
البته در مورد واردات کامیونهای چینی در چند سال گذشته حرف و حدیثهای زیادی در ایران به وجود آمد که معروفترین ماجرا مربوط به کامیون چینی هوو بود که قرار است جانشین این کامیون یعنی فراز هم در ایران تولید شود.