خودرو امروز

هفته نامه تخصصی صنعت خودرو

خودرو امروز

هفته نامه تخصصی صنعت خودرو

خودروهای شاسی بلند ذایقه مردم را تغییر داده‌‌ است

پرشین خودرو: رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران اعتقاد دارد ذایقه مردم ایران در خرید خودرو تغییر کرده است.
حسین اردوخانی در گفت و گو با «پرشین خودرو»، گفت: با نگاهی به بازار خودرو ایران متوجه می‌شویم طی چند سال اخیر تمایل مردم به خرید خودروهای وارداتی به ویژه خودروهای شاسی بلند افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه امروزه خودروهای شاسی بلند در بازار داخلی با استقبال بیشتری نسبت به چند سال گذشته روبه‌رو شده‌ است، اضافه کرد: خودروهای شاسی‌بلند با وجود آنکه در محدوده محصولات گران‌قیمت بازار قرار دارند، در چند سال گذشته از اقبال بلندی نزد مشتریان داخلی برخوردار بوده و بازار مناسبی را برای خود دست و پا کرده‌اند.
اردوخانی اظهار داشت: البته در زمان سهمیه‌بندی بنزین و قطع سهمیه سوخت خودروهای وارداتی تصور می‌شد که با حذف یارانه بنزین، تعداد این خودروها محدود شود اما در عمل تمایل به خرید خودروهای شاسی بلند در شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران با افزایش روبه‌رو شد.
به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه گذشته افزایش یافته‌ که این رشد قیمت به ‌دلیل محدودیت در واردات خودرو به داخل کشور از یک سو و افزایش تقاضا برای این خودروها از سوی دیگر بوده است.
وی با اشاره به اینکه کمبود خودروهای وارداتی در بازار نگران‌کننده است، تصریح کرد: کمبود این خودروها در بازار آزاد کشور ملموس است و همین موجب افزایش قیمت این خودروها شده است.
وی اظهار کرد: ممکن است با قوانین اعلام شده، واردات خودرو به کشور قطع شود، به‌ طوری که هم‌اکنون هم خودروهای لوکسی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود متعلق به ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ و از ثبت سفارش‌های قدیمی است.

وانت با ردو ، با ترمز ضد قفل به بازار می آید

عصر خودرو : تولید تجاری سازی وانت باردو مجهز به سامانه ترمز ضد قفل از ابتدای اردیبهشت آغاز شده و از خردادماه سال جاری وارد بازار می شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایکو پرس ، غلامر ضا صادقیان قائم مقام مدیر عامل شرکت ایران خودرو تبریز با بیان این مطلب گفت :  این شرکت با توجه به تاکید مدیر  عامل گروه صنعتی ایران خودرو و اقدامات لارم را  به منظور  کسب استاندارد های 55 گانه برای وانت باردو انجام داده است .

وی افزود : تاکنون دو هزار دستگاه وانت باردو مجهز به ترمز ضد قفل دراین شرکت تولید شده است .

صاد قیان تصریح کرد : ایران خودرو تبریز  درسال جاری 65 هزار دستگاه وانت باردو مجهز به ترمز ضد قفل تولید می کند .

وی تاکید کرد : ایران خودرو تبریز ، نصب کیسه هوا روی وانت باردو را نیز در برنامه های خود لحاظ کرده و امکان سنجی نصب آن در حال بررسی است .

صاد قیان افزود: در دو و نیم سال گذشته حدود 250هزاردستگاه  وانت باردو در ایران خودرو تبریز تولید شده است .

قائم مقام مدیر عامل شرکت ایران خودرو تبریز خاطر نشان ساخت :در هیات مدیره ایران خودرو  تبریز با تولید یک نوع خودرو کار موافقت شده که در حال  بررسی است .

محرابیان رفت، آیا خودروسازان چینی می آیند؟

پرشین خودرو: با رفتن علی اکبر محرابیان از وزارت صنایع و معادن اما و اگرهای جدیدی در رابطه با ورود خودروسازان چینی به کشور شکل گرفته است.
«تا زمانی که من وزیر صنایع و معادن باشم اجازه نخواهم داد خودرو چینی در کشور تولید شود». این جمله معروفی بود که بارها در محافل مرتبط با صنعت خودرو از سوی وی مطرح می شد و اغلب امید خودروسازان را به یأس تبدیل می کرد.
این در حالی بود که تا قبل از تکیه زدن وی بر مسند وزارت صنایع و معادن، خودروسازان ایرانی بارها با خودروسازان چینی پای میز مذاکره نشسته بودند و حتی بر روی تولید برخی از مدل های خودروهای چینی در ایران به توافق رسیده بود.
این در شرایطی بود که پافشاری محرابیان بر مواضع خود مانع از این کار می شد و خودروسازان که به درستی می دانستند با تولید یک محصول چینی در محدوده قیمتی 10 میلیون تومان برگ برنده را در اختیار خود خواهند گرفت بار دیگر آرزوی خود را بر باد رفته می دیدند.
گرچه طی سالهای اخیر خودروسازان چینی با بخش خصوصی ایران در زمینه تولید خودرو به صورت سی کی دی همکاری داشته اند، اما هیچگاه نتوانسته اند باب همکاری را با دو خودروسازبزرگ کشور بگشایند.
به نظر می رسد خودروسازان چینی همچنان پشت دروازه های ورود به ایران به انظار نشسسته اند و در انتظار ایجاد شرایط مناسب پس از ادغام وزارتخانه های بازرگانی و صنایع و معادن به سر می برند. گرچه تا پیش از این شائبه هایی مبنی بر ورود قطعات چینی به خطوط تولید خودروسازان و حتی راه اندازی خط تولید از سوی قطعه سازان ایرانی در این کشور مطرح شده بود، اما تردیدی نیست که خودروسازان داخلی چندان بی تمایل به تولید خودروهای چینی در ایران نیستند.
ناگفته پیداست که خودروسازان چینی هم طی سالهای اخیر رشد خیره کننده ای داشته اند و با سرمایه گذاری های انبوه در حوزه های کیفیت و تحقیق و توسعه توانسته اند علاوه بر تثبیت جایگاه خود در بازار چین مشکلاتی را برای رقبای خود در دیگر بازارهای جهان به وجود آورند.
با این حال علی اکبر محرابیان درست در آستانه سفر به چین از وزارت صنایع و معادن کنار رفت. حال باید دید که آیا با خداحافظی او از این وزارتخانه، به عنوان مخالف سرسخت تولید خودروهای چینی در ایران آیا زمینه تحقق این رویا فراهم خواهد شد؟

افزایش 1.3 میلیون تومانی قیمت زانتیا در بازار

پرشین خودرو: طی چند روز اخیر خودرو زانتیا در بازار آزاد یک میلیون و 300 هزار تومان گران شده به طوری که هم اکنون قیمت این خودرو در بازار به مرز 33 میلیون تومان رسیده است.
به گزارش «پرشین خودرو»، خودرو زانتیا که تا چندی پیش با قیمت 31 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می رسید با افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت روبرو شد به طوری که بهای این خودرو در حال حاضر به 33 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.
کارشناسان توقف تولید این خودرو در ابتدای پاییز سال گذشته و ثابت ماندن تقاضا را دلیل اصلی گرانی زانتیا در بازار عنوان می کنند.
خودرو زانتیا که مدتی با خط تولید سایپا خداحافظی کرده، مدتی بود در بازار پس از پشت سر گذاشتن افزایش قیمتی‌های مکرر به ثبات قیمت رسیده و به بهای 31 میلیون و 700 هزار عرضه می شد، اما طی چند روز اخیر روند رو به رشد قیمت زانتیا مجددا آغاز شده به طوری که بهای این خودرو با شتاب فزاینده ای به 33 میلیون تومان رسیده است.
شایان ذکر است از زمانی که تولید زانتیا متوقف شده، این خودرو گرانی شش میلیون تومانی را پیش رو داشته است.

تینا در بازار کمیاب شد

پرشین خودرو: در پی افزایش تقاضا، خودرو نیسان تینا در بازار کمیاب شد.
به گزارش «پرشین خودرو»، در حال حاضر اختلاف قیمت خودو نیسان تینا فول در بازار آزاد و کارخانه به حدود چهار میلیون تومان رسیده است.


یک فعال بازار خودرو در این رابطه اعلام کرد: در شرایطی که این خودرو در کارخانه حدود 65 میلیون و 900 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است بهای نیسان تینا فول در بازار آزاد به 69 تا 70 میلیون تومان رسیده است.
وی گفت: مدل معمولی نیسان تینا نیز که در کارخانه به بهایی حدود 60 میلیون و 850 هزار تومان عرضه می‌شود و این در حالی است که قیمت کف بازار برای این خودرو به حدود 65 میلیون تومان نزدیک شده است.
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سطح تقاضا برای این محصول طی روزهای آینده همچنان افزیش پیدا کند، ادامه داد: این خودرو هم اکنون در بین محصولات پرطرفدار بازار قرار گرفته و با توجه به اینکه از مزیت‌های نسبی بالاتری در بین دیگر رقبای خود برخوردار است استقبال از آن افزایش یافته است.
این خودرو در کلاس D قرار دارد و در رده خودروهای سدان بزرگ محسوب می شود. این خودرو از نظر طراحی جذاب، به روز و لوکس بوده و در حال حاضر در بسیاری از بازارهای دنیا از طرفداران پرشماری برخوردار است.